Een dag op De Terp

    Een dag op De Terp

    Hoe ziet een gemiddelde dag op De Terp eruit? In het jenaplanonderwijs ligt de focus op vier basisactiviteiten: gesprek, spel, werk en viering.

    Gesprek

    We starten elke dag met een kringgesprek. In de kring kunnen kinderen vertellen wat hen bezighoudt, wordt er gefilosofeerd, zijn er boekbesprekingen, klassenvergaderingen of presentaties. Er wordt verslag gedaan van een onderzoek, of een belangrijke gebeurtenis uit het nieuws kan centraal staan. Essentieel is dat iedereen zich veilig voelt in de kring en voor zijn of haar mening uit durft te komen. Kinderen ervaren dat mensen verschillende meningen kunnen en mogen hebben, en dat je hier op kunt reageren.

    Werk: 

    Na de kring gaan we aan het werk. In de onderbouw werken de kinderen in verschillende hoeken, zoals de poppenhoek, bouwhoek en zandtafel. De stamgroepleider bepaalt activiteiten binnen het thema, gekoppeld aan te behalen doelen, zoals taal- en rekenspelletjes en puzzels. In de midden- en bovenbouw wordt er na de kring gerekend, waarbij de stamgroepleider uitleg geeft aan een klein groepje kinderen. Na de pauze volgen diverse taalactiviteiten, afgestemd op het niveau van de kinderen. 's Middags richten we ons op wereldoriƫntatie, projectmatig leren en creatief en kritisch denken. Kinderen formuleren onderzoeksvragen, vinden antwoorden en presenteren hun bevindingen passend bij het schoolthema. In het thema is er ook ruimte voor techniek, Engels en expressievakken zoals handvaardigheid, tekenen en muziek.

    Spel: 

    Na het werk volgt er tijd voor ontspanning en spel, zowel binnen als buiten. Er wordt gedronken en fruit of groente gegeten. Dit is ook het moment dat er wordt voorgelezen of er wordt schooltv gekeken.

    SGH - De Terp-133.jpg

    Viering

    Aan het einde van de week is het tijd voor een viering, waarbij de kinderen hun gemaakte werk kunnen presenteren en er ruimte is voor creatieve expressie, zoals toneelstukjes, quizzen, journaals, spelletjes, liedjes en dansjes, allemaal bedacht door de kinderen zelf.

    rek 2.jpg