Missie en visie

In onze visie komen kinderen het beste tot leren in een veilige omgeving. Dat is onze eerste prioriteit. Je bereikt veiligheid het beste in een pedagogisch klimaat waar alle kinderen ertoe doen en dat zelf ook zo ervaren. Een omgeving waar je gerespecteerd wordt en je jezelf mag zijn. Het unieke kind met zijn of haar talenten is het uitgangspunt.

Het is aan de school om te motiveren en uit te dagen om te leren. De school zorgt voor een uitdagende omgeving en stimuleert op een positieve manier het leerproces. Leren moet en van fouten maken leer je.

De wereld om je heen is de kern van het onderwijs. Deze wereld gaan we verkennen en naarmate we ouder worden, wordt die wereld steeds groter en complexer. Voorwaarden om de wereld om je heen te kunnen verkennen is onder andere dat je leert lezen, schrijven, spellen en rekenen; dit noemen we de basisvaardigheden. Op een jenaplanschool staan die basisvaardigheden in dienst van de wereldoriëntatie. De wereld is niet opgeknipt in stukken die niets met elkaar te maken hebben. Daarom werken we met projecten en geven we cursussen in deze basisvaardigheden. Deze cursussen geven we in niveaugroepen.

Samen leren en groeien
    Kinderen helpen elkaar, spiegelen zich aan elkaar en vormen een hechte band. Leren samenwerken, samenleven en samen tot oplossingen komen is van groot belang. De school is de plek waar je deze vaardigheden veilig kunt oefenen.

Daarbij leren kinderen dat er nooit maar één oplossing is. Er zijn altijd meerdere oplossingen en welke het wordt, beslissen we samen. Creatief denken is iets wat gestimuleerd moet worden om klaar te zijn voor de toekomst. Net als leren reflecteren, ondernemen, presenteren, plannen en verantwoorden. Daarnaast open staan voor andermans ideeën en cultuur. We gaan op respectvolle wijze met elkaar om!

Ouder aan het woord

“Mijn kinderen zijn overgestapt van een andere school naar De Terp. Wat een wereld van verschil! Wat mij meteen al opviel bij binnenkomst, was de knusse en gemoedelijke sfeer. Daarbij heerst er een heerlijke rust en orde op de gang en in de klassen. De Terp is geen school die alleen maar bezig is met de groei van het leerlingaantal, maar zet zich in voor een goed leerklimaat, het integreren van actuele thema’s in de lessen en de aandacht voor het kind als individu. Iedereen mag zichzelf zijn en zich ontwikkelen in zijn/haar eigen tempo, met respect voor elkaar. Allemaal voorwaarden om het welbevinden en de leerprestaties van een kind te bevorderen.”

Marjolijn – dochter in groep 5 en zoon in groep 8